În contextul digitalizării modului de lucru, pentru multe business-uri este necesară achiziția fie de aplicații software, fie de drepturi de utilizare a anumitor materiale: Foto-Video (Ex.Shutterstock), Audio (ex. Audiojungle) sau alte materiale care pot fi utilizate în procesul de creație a unui produs digital finit, atât în industria IT cât și în industria creativă.
Luând în calcul acest aspect este important de știut modul în care tratăm din punct de vedere fiscal-contabil achiziția de astfel “produse”. Primul pas din punct de vedere legal este de a determina dacă achiziția poate fi sau nu considerată o redevență.
Ce este o redevență?
Conform codului fiscal, termenul de redevență este utilizat pentru a exprima orice sumă care trebuie plătită în bani sau în natură pentru folosirea sau dreptul de a folosi orice proprietate sau drept, indiferent dacă suma trebuie platită conform unui contract sau ca urmare a copierii ilegale sau a încălcării drepturilor legale ale unei alte persoane.
Astfel poate fi considerată o redevență achiziția dreptului de utilizare a unui software, cât timp lipsa achiziției reprezintă o încălcare a drepturilor de autor. De asemenea suma plătită pentru folosirea sau dreptul de folosire a ideilor, principiilor de funționare ale unui software (scheme logice, algoritmi, limbaje de programare) este considerată o redevanță.
În caz concret, plata dreptului de autor a unei poze pentru a fi ulterior, redistribuită și utilizată în diverse materiale comerciale: broșuri, afișe sau alte materiale de promovare în mediul online este considerată o redevență. Motivația achiziției este esențială pentru încadrarea în sfera redevenței, astfel simpla achiziție a materialului digital nu este suficientă, doar achiziția dreptului de autor, de reproducere a materialului este relevant în incadrarea tranzacției în sfera redevenței.
Pentru a citi continuarea articolului, publicat în numărul 59 al revistei Today Software Magazine, vă rugăm să accesați acest link: Plata corectă a serviciilor și licențelor online.
Articol scris de Ioana Varga, expert contabil și managing partner la A&I Consulting.